Enjoy Life's Cookies for Everyone

onsdag 4 januari 2012

Veteknäcke


Knäcke har jag aldrig gjort. Det är något som jag måste prova mig på att göra. Hittade faktiskt ett recept i boken mina efterätter som inte värkade så jätte svåra att göra.När man gör dessa måste man kavla de jätte tuna. De bli lite sega om de är tjocka.



ingredienser 6brödkakor
12 gjäst
2,5 dl vatten, kallt
3 msk strösocker
1 tsk salt
1 dl rågsikt
3 dl rågmjöl, (150 g)
4 dl vetemjöl, (240 g)
rågsikt, och rågmjöl, till utbakning

Tillagning
1. Sätt ugnen på 200°. Smula jästen i en bunke. Häll på det kalla vattnet och rör tills jästen löst sig.
2. Tillsätt socker, salt och mjöl och arbeta ihop till en fast deg. Låt degen vila i kylen ca 10 min.
3. Dela degen i 6 bitar och forma till runda bullar. Kavla ut till rektangulära kakor, ca 20 x 28 cm, på rejält mjölad arbetsbänk. Lägg kakorna på plåtar med bakplåtspapper.
4. Grädda mitt i ugnen 5-6 min. Vänd bröden och grädda ca 5 min på andra sidan.
Låt bröden kallna på galler.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar