Enjoy Life's Cookies for Everyone

söndag 11 mars 2012

Blogg 54 av 100 Födelsedags firande



Till pappas födelsedagspresent blev det att jag gjorde blåbärs snittar, arraksbollar och chokladfondant tårta.
Min pappa älskar värkligen nybakade kakor, när han fick se att det var som han fick i procent blev han jätte glad.

Blåbärs snittarna som han fick har jag inte gjort innan. Inte med blåbär i varjer fall utan jag har gjort med aprikos marmelad. I receptet står det att man ska,använda sig av blåbärs sylt det var inget som jag hade hemma och,kom på lite sent att jag behövde. Det blev i stället att tinna upp en påse med djupfrysta blåbär i stället. Vilket gick minst lika bra.

Sen gjorde jag även en chokladtårta med mjölkchokladfunge. Det är en riktigt god tårta om man gillar choklad. Jag har skrivit om den här tårtan i ett annat inlägg och där även receptet finns. Det är bara att gå in på länken här nedan så kommer ni till mitt inlägg om tårtan.

http://foodandcookies.blogspot.se/2011/06/chokladtarta-med-mjolkchokladfudge.html

Receptet på Blåbärssnittar:

26-30st

Klassisk mördegskaka med blåbärsylt.

Deg

2 3/4 dl vetemjöl

½ dl socker

½ msk vanilj socker

150g kallt smör i kuber

1 liten äggula

Fyllning

3-4 msk blåbärssylt

Glasyr

1dl florsocker

2 tsk vatten

Gör så här:

1. Kör ihop ingredienserna till degen i en matberedare till en smidig deg.

2. Lägg degen kallt i ca 30 min. Sätt ugnen på 175 grader.

3. Knåda degen lätt, dela den i två delar och rulla den till rullar, ca 35 cm långa.

4. Lägg rullarna på en bakplåstspapperklädd plåt. Tryck till dem och gör en fördjupning i mitten längs med hela biten. Fördela blåbärssylten i fördjupningen i mitten längs med hela biten.

5. Fördela blåbärssylt i fördjupningen. Grädda längderna mitt i ungen i 15-20 min. Blanda under tiden glasyren.

6. Låt längderna svalna. Ringla över glasyren och skär i sneda snittar.

(Receptet är hämtat ur Hembakat nr4 2011)




0 kommentarer:

Skicka en kommentar